loading...

كيفيت بنر | بنر تبليغاتي - طراحي بنر تبليغاتي

كيفيت بنر | بنر تبليغاتي - طراحي بنر تبليغاتي

بازدید : 304
11 زمان : 1399:2

عکس تزئینی مدرسه

در سالي كه مقام معظم رهبري آن را سال «حمايت از كالاي ايراني» نامگذاري كردند آموزش و پرورش به عنوان پرمخاطب ترين وزارتخانه چالش هايي پيش روي خود دارد.

خبرگزاري مهر- گروه جامعه- آزاده سهرابي: در نگاه نخست شايد به نظر برسد وزارتخانه اي چون آموزش و پرورش چندان نمي تواند مخاطب شعار سال ۹۷ كه از سوي مقام معظم رهبري با عنوان سال «حمايت از كالاي ايراني» مطرح شده است، باشد؛ اما نگاهي به گوشه و كنار فعاليت هاي اين وزارتخانه و مهمتر از آن نگاه به گستره ذي نفعان سه گانه دانش آموزان - خانواده - فرهنگيان در اين دستگاه گسترده، روي ديگري از سكه را نشان مي دهد؛ مهمترين نهادي كه مي تواند در تحقق اين شعار گام هاي موثري بردارد بدون شك آموزش و پرورش است.

در آموزش و پرورش با وجود ۱۳ ميليون دانش آموز و با احتساب اولياي اين دانش آموزان و فرهنگيان بايد گفت ما با يك مخاطب گسترده رو به رو هستيم كه از اين حيث هيچ دستگاه و ارگاني با آن قابل قياس نيست. همانطور كه جبار كوچكي نژاد عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اين سوال كه با توجه به نامگذاري سال ۹۷ به نام سال «حمايت از كالاي ايراني» از سوي مقام معظم رهبري، وزارت آموزش و پرورش چه فعاليتي مي تواند داشته باشد، گفت: استفاده از كالاي ايراني خود يك بستر فرهنگي مي طلبد و تنها مسير فرهنگي اثرگذار از راه آموزش و پرورش مي گذرد. ما ۱۳ ميليون جمعيت دانش آموزي داريم كه با خانواده هايشان و معلمان جمعيت وسيعي را شامل مي شود و بستر بسيار خوبي براي فرهنگسازي هستند.

وي اضافه كرد: اينكه ما اين فرهنگ را ايجاد كنيم كه خانواده به سمت خريد توليدات داخلي برود از همين نقطه آغاز مي شود. البته از بعد ديگر نيز مي توان اين فرهنگ را نيز ايجاد كرد كه جامعه به سمت توليد با كيفيت برود. در واقع آموزش و پرورش هم در كوتاه مدت و هم درازمدت مي تواند برنامه ريزي هايي در اين زمينه داشته باشد.

اين فرهنگسازي خود در دو حوزه مي تواند تاثيرگذار باشد. يكي از آن حوزه ها توجه اين وزارتخانه به كالاي ايراني و استفاده از آن در مدارس كشور و اداره هاست. به عبارت ديگر استفاده از كالاي ايراني به عنوان تجهيزات سخت افزاري مدارس، استفاده از مصالح ايراني در ساخت و ساز مدارس، استفاده از كالاي ايراني براي ملزومات اداري مدارس و اداره ها و همچنين حوزه گسترده نوشت افزارها كه از پر مصرف ترين كالاها به شمار مي رود و دانش آموزان مهمترين جامعه هدف آن است. در همه اين عرصه ها استفاده از كالاي ايراني، علاوه بر حمايت از كالاي ايراني در بعد اقتصادي مي تواند يك نوع فرهنگسازي غيرمستقيم براي دانش آموزان در سراسر كشور نيز باشد. اما اينكه آموزش و پرورش تا چه ميزان در اين حوزه موفق عمل كرده يا مي تواند موفق عمل كند، موضوع چالش برانگيزي است.

تمام مصالح ساخت مدارس دولتي و خير ساز، توليد داخل خواهد بود

سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس شايد در صف اول پرسشگري مطالبه شعار سال ۹۷ در آموزش و پرورش قرار مي گيرد. داريوش ورناصري، سرپرست معاونت فني و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اين سوال كه در راستاي حمايت از كالاي ايراني، اين سازمان چه تغييراتي در رويكرد خود خواهد داشت، گفت: ما از ساخت مدارس تا تجهيز آن را به عهده داريم. اين سازمان در سطح كشور فعاليت مي كند و انبوهي از فضاهاي آموزشي در طول سال در كشور توسط اين سازمان ساخته مي شود كه به همين دليل از مصالح متعدد ساختماني و تجهيزاتي در طول سال استفاده مي كنيم.

وي ادامه داد: طبق فرمايش مقام معظم رهبري رويكرد ما در سطح كشور به اين سمت و سو هدايت شده است كه تمام مصالحي كه در ساخت و ساز فضاي آموزشي و تجهيز به كار مي بريم حتما از توليدات داخل باشد و كمكي باشيم در راستاي تحقق شعار سال ۹۷.

ورناصري با اشاره به اينكه در سال هاي گذشته نيز سعي شده اين رويكرد در سازمان نوسازي وجود داشته باشد تاكيد كرد: امسال اين رويكرد را قوي تر به اجرا خواهيم گذاشت و حساسيت امروز ما بيشتر از ساليان گذشته است. اميدوارم بتوانيم مدارسي با صد در صد توليدات داخلي بسازيم.

شايد توليدات داخلي به لحاظ كميت و خصوصا كيفيت بعضا مقداري نواقص داشته باشد اما اميدوارم با حمايت ما آنها نيز بتوانند خروجي خود را به مطلوب نزديك كنند. ما به هر حال توليدات داخل را حتي اگر قابل رقابت با مدل خارجي نباشند ترجيح خواهيم داد

سرپرست معاونت فني و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در پاسخ به اين پرسش كه آيا در بخش مصالح و خصوصا تجهيزات سخت افزاري مدارس كالاي ايراني با كيفيت و در كميت مطلوب در دسترس است نيز بيان كرد: شايد توليدات داخلي به لحاظ كميت و خصوصا كيفيت بعضا مقداري نواقص داشته باشد اما اميدوارم با حمايت ما آنها نيز بتوانند خروجي خود را به مطلوب نزديك كنند. ما به هر حال توليدات داخل را حتي اگر قابل رقابت با مدل خارجي نباشند ترجيح خواهيم داد تا اينگونه آنها نيز بتوانند محصولات خود را ارتقا دهند.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه براي تحقق اين اهداف چه نظارت هايي صورت خواهد گرفت، اظهار كرد: ما ادارات كلي در سراسر كشور داريم و همچنين تيم هاي نظارتي كه بر فعاليت ها نظارت دارند. شاخص و امتياز و ارزيابي عملكرد هر اداره كل بر اساس همين رويكرد تعيين خواهد شد.

براي تحقق اين شعار در مدارس غير دولتي نظارت مستقيمي نداريم

ورناصري همچنين در پاسخ به پرسش ديگري در ارتباط با مدارس خير ساز و مدارس غير دولتي و سيستم نظارتي بر ساخت و ساز در اين بخش ها كه بتوان گفت آنها نيز همراستا با اين سازمان از كالاي ايراني در تجهيز مدارس استفاده خواهند كرد نيز گفت: ما در بخش كارهاي خيرين در ساخت و ساز مدارس ارتباط تنگاتنگي در سطح كشور داريم. حتما مي توان اين رويكرد را در اين موارد دنبال كرد اما كنترل ما بر مدارس غيردولتي ضعيف است. چون نمي توانيم مستقيم هزينه كنيم دخالت زيادي هم نمي توانيم داشته باشيم. اما تاكيد ما بر اين مدارس نيز اين است كه از توليدات داخلي در تجهيز خود استفاده كنند.

تعارض محتواي نوشت افزارها با اهداف تربيتي آموزش و پرورش

اما از بخش ساخت و تجهيز مدارس كه عبور كنيم يكي ديگر از ملزومات مصرفي كه بيش از همه در مدارس كشور به چشم مي خورد و متاسفانه بالاي ۷۰ درصد آنها توليد داخل نيست، بحث نوشت افزار است. در سراسر كشور اگر سري به مدارس بزنيد و خصوصا در دبستان ها، انواع لوازم التحرير را مشاهده مي كنيم كه نه تنها توليد داخل نيستند بلكه حتي آن دسته از لوزام التحرير ساخت داخل نيز محتواي كپي از روي دست خارجي هايي دارند كه در تعارض با فرهنگ ايراني و تربيتي است كه مد نظر آموزش و پرورش است.

سعيد حسيني رئيس مجمع نوشت افزار در گفتگو با خبرنگار مهر با ارائه آماري دقيق تر در اين ارتباط به خبرنگار مهر گفت: بحث نوشت افزار هم به لحاظ اقتصادي و هم فرهنگي سهمي مهمي در كشور دارد. شايد در ۲۰ سال قبل نوشت افزار مانند امروز كاركرد رسانه اي نداشت اما در حال حاضر اين گستره علاوه بر ابزاري كه كاركرد خود را دارد، به عنوان يك رسانه مطرح است و محصولي محتوا محور است كه حداقل ۱۵ سال بچه هاي ما ارتباط تنگاتنگي با آن دارند و چه بسا شخصيت آنها را شكل بدهد.

ما به لحاظ اقتصادي بيش از ۴ هزار ميليارد تومان گردش مالي در اين بخش داريم كه ۷۰ درصد آن در داخل كشور توليد نمي شود و ما از هند و چين و تايوان عموما اين نوشت افزار را وارد مي كنيم. از نظر محتوا نيز بيش از ۹۰ درصد مي توان گفت وارداتي هستيم

وي ادامه داد: ما به لحاظ اقتصادي بيش از ۴ هزار ميليارد تومان گردش مالي در اين بخش داريم كه ۷۰ درصد آن در داخل كشور توليد نمي شود و ما از هند و چين و تايوان عموما اين نوشت افزار را وارد مي كنيم. از نظر محتوا نيز بيش از ۹۰ درصد مي توان گفت وارداتي هستيم و در واقع از آن ۳۰ درصد توليد داخل، ۲۰درصد محتوايشان كپي كاراكترهاي خارجي و غير ايراني است.

رئيس مجمع نوشت افزار با اشاره به اين موضوع كه آموزش و پرورش هم به لحاظ فرهنگي و هم اقتصادي تا كنون نقش جدي در اين زمينه نداشته، بيان كرد: عمده تمركز بحث نوشت افزار متمركز در آموزش و پرورش است و اتفاقا بسيار مي تواند در اين زمينه كاناليزه عمل كرد. ما مي توانيم توليد ملي و اشتغال زايي در اين زمينه را از ۷۰درصد به ۵۰ درصد برسانيم و با همين كار ۵۰ هزار شغل ايجاد كنيم و حتي قطب نوشت افزار در ميان همسايه هاي خود بشويم چرا كه هيچ كدامشان در اين بخش فعال نيستند؛ اما شرطش اين است كه مهمترين مصرف كننده اين بخش با توليد داخلي همسو شود و كمك ما باشد. حتي از اين منظر كه سيستم آموزشي در كشور ما روي مفاهيم خاصي دغدغه دارد و نقش تربيتي براي خود قائل است، بايد گفت اين محصولات عمدتا كاراكتر محور در هيچ منظري همسو با مفاهيم مدنظر آموزش و پرورش در امر تربيتي نيست و حتي مغاير با آن است كه همين مساله باعث مي شود آموزش و پرورش حتما نقشي در اين ميان ايفا كند.

آموزش و پرورش به نوشت افزار ورود نكرده است

حسيني ادامه داد: محصولات كاراكتر محور به ۱۶ حوزه از جمله نوشت افزار ورود مي كنند. امروزه در ايران و در دنيا كاراكتر محوري حرف اول را در محصولات خصوصا كودك و نوجوان مي زند. اما شما فرض كنيد كاراكتري مانند بتمن، باب اسفنجي، مرد عنكبوتي تا چه ميزان با مفاهيمي كه ما قرار است در آموزش و پرورش تعليمشان دهيم در تعارض است. ما مي خواهيم شهروند قانون مدار تربيت كنيم اما هر كدام از اين كاراكترها چيز ديگري را غير مستقيم آموزش مي دهد. از منظر روانشناسي هم اين تصاوير قهرمان هاي زندگي كودكان ما مي شوند. حتي در برخي كشورها انجمن هاي خانواده منتقد برخي از همين كاراكترها هستند و رنج سني براي آن در نظر مي گيرند. اينكه آموزش و پرورش ما به راحتي از كنار اين مساله گذشته و ورودي به آن نكرده است جاي سوال دارد.

فرهنگسازي استفاده از نوشت افزار داخلي از وظايف آموزش و پرورش است

وي با بيان اينكه منظور وي ايجاد فضاي ايجابي در اين حوزه نيست، توضيح داد: آموزش و پرورش مي تواند با فرهنگسازي ميان والدين و دانش آموزان، قهرمان هاي ملي و مفاهيم ملي و مذهبي را جايگزين كند اما ما براي والدين اهميت اين موضوع را تبيين نكرده ايم. حتي اين وزارتخانه مي تواند يك خطوط قرمزي بر محتواي نوشت افزارها لحاظ كند. همانگونه كه روي محتواي كتاب ها نظارت مي كند. اين كار نه به عنوان يك كار سخت گيرانه بلكه به عنوان مورد تربيتي مي تواند مورد توجه قرار بگيرد. اينجا ديگر بحث بودجه و منابع هم مطرح نيست. متاسفانه تا امروز با توجه به پيگيري ها نتوانسته ايم اين موضوع را جزو اولويت هاي آموزش و پرورش قرار دهيم و عليرغم تلاش نتوانسته ايم با وزير يك گفتگو داشته باشيم.

ظرفيت توليد و فني در داخل كشور بالاست؛ نياز به سفارش داريم

حسيني در پاسخ به اين سوال كه در صورت پا پيش گذاشتن آموزش و پرورش در اين مورد آيا از آن سو از نظر فني در بخش توليد ما با مشكل مواجه نخواهيم شد و توليد داخلي مي تواند پاسخگوي اين بازار وسيع باشد، بيان كرد: آموزش و پرورش و بخش توليد دو بالي است كه همزمان بايد كار خود را بكند. هيچ كدام نمي تواند عقب بنشيند و منتظر ديگري باشد. از نظر فني ما مشكلي در توزيع و توليد نداريم. ما در انيميشن سازي و كاراكتر سازي اين روزها خيلي پيشرفت داشته ايم. پس ظرفيت توليد وجود دارد. توان فني هم وجود دارد. اما تا چرخه توليد مستمر ايجاد نشود و كسي سفارش ندهد نمي توان انتظار داشت اين طرف هميت بالايي داشته باشد. در اين سال ها ۲۰۰ مركز انيميشن در كشور ما به دليل بي توجهي به همين بعد اقتصادي و سفارش تعطيل شده است.

ظرفيت توليد وجود دارد. توان فني هم وجود دارد. اما تا چرخه توليد مستمر ايجاد نشود و كسي سفارش ندهد نمي توان انتظار داشت اين طرف هميت بالايي داشته باشد

وي ادامه داد: از سوي ديگر گرافيست هاي ما نيز توان بالايي دارند. اگر سفارشي باشد مي تواند المان هاي فارسي و تاريخ و جغرافياي ما به جاي برج ايفل و لغات انگليسي روي جلدها بيايد. ما اين روزها نشانه اي از نشانه شناسي فرهنگي و مذهبي خودمان در نوشت افزار نمي بينيم يا كم مي بينيم. بخش توليد ما براي همه سليقه ها مي تواند فعال باشد. ما هزاران ساعت كار آموزشي روي كاراكترهاي موجود در بازار انجام داده ايم و حتي مي توانيم در فضاي گفتماني و ترويجي نيز كنار آموزش و پرورش باشيم.

موضوع مورد بحث سعيد حسيني را با عليرضا كاظمي معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش در ميان گذاشتيم. وي با بيان اينكه كار اصلي آموزش و پرورش فرهنگسازي است، بيان كرد: ما حتما در حوزه شعار سال ۹۷ كه حمايت از كالاي ايراني است كار فرهنگي انجام خواهيم داد تا اين شعار به گفتمان اصلي جامعه تبديل شود. در چند بخش نيز اين فعاليت ها طرح ريزي خواهد شد. از اين هفته در اتاق هاي فكر براي بخش هاي مختلف راهكارهايي را تنظيم خواهيم كرد.

حمايت از كالاي ايراني بايد به باور قلبي تبديل شود؛ كار اجباري جواب نمي دهد

وي ادامه داد: تاثيرگذاري بخش فرهنگسازي نزد دانش آموزان از اين حيث اهميت بالايي دارد كه مي تواند جريان فرهنگي را به دل خانواده ها ببرد اما براي هر امر فرهنگسازي نياز به زمان داريم. قطعا در بخش موارد مصرفي در خود آموزش و پرورش سياست هاي خوبي در حمايت از كالاي ايراني تدوين مي شود و در حوزه فرهنگسازي نيز آن را دنبال خواهيم كرد. قطعا نياز به نقشه راه داريم.

كاظمي تاكيد كرد: از منظر تربيتي اين مهم را بايد به ياد داشته باشيم كه حمايت از كالاي ايراني زماني عملا نتيجه بخش است كه به باور عميق و قلبي در دانش آموزان تبديل شود. از همين رو اجبار و الزام در آن جواب نمي دهد. چون الزام حتما جاهايي هست كه رعايت نخواهد شد. نمي توانيم دائم ناظر بگذاريم و ببينيم دانش آموزان چه چيزي خريداري كرده اند چون اگر در مدرسه استفاده نكنند جاي ديگر استفاده مي كنند. پس كار فرهنگي و تربيتي براي ما در اولويت است تا خود دانش اموزان و خانواده ها را به سمت خريد كالاي ايراني هدايت كنيم.

وي در پايان گفت: در ماه هاي باقيمانده سال تحصيلي فعلي بيشتر درگير امتحانات هستيم اما مطمئن باشيد آموزش و پرورش در اثرگذاري و تحقق شعار سال ۹۷ براي سال تحصيلي آينده برنامه هاي مشخصي خواهد داشت.

تحقق يك شعار در آموزش و پرورش

آنچه به طور قطع مي توان گفت اين است كه آموزش و پرورش سهم مهمي در تحقق شعار امسال دارد كه در اين گزارش تنها به گوشه اي از آن اشاره شد. گرچه هدف گذاري هايي در اين راستا در اين وزارتخانه آغاز شده است اما خصوصا در بحث نوشت افزار به نظر مي رسد اين وزارتخانه و حتي پيش از آن خود مدارس مي توانند گام هاي موثري براي فرهنگسازي در زمينه بردارند تا هم به حمايت از كالاي ايراني همت گماشته باشند و توليد در اين بخش را رونق بدهند و هم يك تعارض اساسي در امر تربيتي در مدارس كشور را سر و سامان بدهند. كودكي كه در دفتر مشق با عكس «باب اسفنجي» درباره شهيد و يا توجه به خانواده مشق مي نويسد، قطعا از منظر تربيتي با يك دوگانگي رشد خواهد كرد؛ ظرف و محتوا مي طلبد كه همسو با هم باشد.

https://www.mehrnews.com/news/4264588/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 28
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 97
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 144
  • بازدید ماه : 493
  • بازدید سال : 1276
  • بازدید کلی : 17220
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی